10. 2. 2016

Kulturní okénko – po dlouhé době v divadle & koncert Three Days Grace

Poslední dobou jsem trochu jak šílená, pořád musím mít program, neustále někde lítám a nejsem spokojená, pokud se aspoň dvakrát, třikrát do měsíce neukážu na nějaké kulturní akci nebo přednášce. Moje okolí je ze mě na prášky, protože všechny kamarády a celou rodinu pořád tahám do divadla, vybraný okruh kamarádek na různé přednášky a přítele, chudáka, zasvěcuju do tajů severské metalové a rockové hudby, a to rovnou naživo (pořád čekám, kdy se objevím na nějakém hokeji nebo fotbale, na revanš).

Aby to mělo (krom zážitku, samozřejmě) aspoň nějaké výhody (zatím shledávám jen nevýhody jako hroznou únavu, prázdnou peněženku a stresy s cestováním), budu blog pravidelně zásobovat reporty, kde jsem to zase byla a zda to stojí za to. V dnešním článku zkombinuju divadelní činoherní muzikál s rockovým koncertem, protože se z obou těch zážitků prostě už potřebuju vypsat :)

Divadelní zážitek
Vrabčák a anděl (Edith a Marlene)
Městské divadlo Brno

Moje přítomnost na tomto muzikále na činoherní scéně se může zdát trochu zvláštní. O Edith Piaf netuším ani zbla (dobře, tuším, kdo byla, ale její písničky jsem slyšela všehovšudy třikrát), o Marlene Dietrich tuším možná tak to zbla. Můj táta je ale obdivovatelem obou těchto dam, a zejména pak Vrabčáka, a tak se v mé hlavě zrodil nápad pozvat nás oba do divadla (byl to jeden z mých Vánočních dárků). 

Nebudu vás napínat: líbilo se to mně jako člověku, co o hrdinkách nic moc neví, a líbilo se to i otci. 

Ono je to trochu zvláštní, že to funguje. Přece jen, muzikál na malých činoherních prknech, obsazení čítající přesně 6 herců (z nichž se všichni kromě hlavních protagonistek střídají v rolích), scéna spíše skromnější... 

A přece – funguje, a to daleko lépe než kdejaký „běžný“ muzikál. Malá scéna skromnější na dekorace umožňuje rychlé střídání a přenášení děje, tu máme pokoj v hotelu, hned zase jeviště a o pár minut později lunapark. Příběh plyne rychle, důležité postavy z jeviště takřka nezmizí a ty ostatní, které jen dokreslují atmosféru, příjemně zpestřují a obohacují děj. 

Nejdůležitější jsou ale samozřejmě představitelky Edith (Hana Holišová) a Marlene (Ivana Vaňková). S Ivanou už jsem měla tu čest v Chicagu, kde zářila jako Velma Kelly, a i jako Anděl mě přesvědčila o tom, že v rolích chladných a praktických žen přímo exceluje a vyniká. Dokáže být v jedné chvíli ženská a hned na to chladná jak led, působí sice ocelově tvrdě, ale když ukáže milou stránku, nejde si ji neoblíbit. I po hlasové stránce všechny písničky (zpívané v originále – ač je hra jinak česká, písně zaznívají anglicky, německy a francouzsky) zvládla s naprostým přehledem a já jí věřila každé slovo. 
(fotky vypůjčeny z oficiálních stránek mdb)

A Hanu Holišovou v roli Edith nelze jinak než obdivovat. Kromě nádherného, plného hlasu, kterým procítěně vyzpívala všechny písně, byla prostě... neuvěřitelně lidská a já jí věřila každý její vzestup a pád, každé slovo, každou masku, kterou nasadila. Dlouho mě žádné představení takhle nedojalo, a už vůbec ne představení, na které bych kvůli „sobě“ asi nešla, nakolik mi byly obě ženy naprosto cizí. 

Tato písničková srážka dvou úplně odlišných světů je humorná, nervy drásající a dojemná a smutná... a prakticky každý přívlastek, který bych použila, by se hodil a stále ještě by to na popsání mých pocitů bylo málo. Spokojím se tedy s tím, že Vrabčáka a anděla ze srdce doporučím. Dvě hodiny uběhnou rychleji, než by vám bylo milé, a litovat určitě nebudete. 

Rockový zážitek
Koncert Three Days Grace
Incheba aréna, Praha, 24. 01. 2016

(Bez fotek, protože jsem si užívala koncert.)

Nejsem si jistá, zda umím psát hudební recenze na někoho jiného než na Tarju, takže v článku shrnu spíš jen moje poznatky, co se týká TDG naživo a jejich nového zpěváka. 

Váhala jsem. Váhala jsem strašně moc, jestli jít, protože Adama jsem dlouhodobě milovala a nebyla jsem si jistá, zda to s Mattem bude ono. Z toho důvodu jsem si taky nechala ujít RfP, kde se českému publiku představili. (POPRVÉ, dámy a pánové, POPRVÉ. Jestli jsem na Adamovi něco nesnášela, tak to koncertování jen po USA a Kanadě, což bylo NEFÉR.)

Na koncert v Praze už jsem se ovšem zlákat nechala, mimo jiné proto, že se mi zalíbilo nové album (a to tak, že hodně) a můžu říct jediné – nelituju! Bylo to perfektní, perfektní, perfektní.

„Stará“ éra Three Days Grace s Adamem byla o tom, že si stoupnul před mikrofon s kytarou a ty svoje písničky prožíval, ale tak jako... rezervovaně. Bylo to o citech, a to hodně, ale zároveň tak nějak daleko od publika. Pokud se dá soudit třeba z Live at the Palace

Matt je... energie. Živoucí energie, která lítá po podiu,v jedné sekundě je vpravo vepředu, v druhé vlevo úplně vzadu. Šílí, zpívá, řve, gestikuluje, „komunikuje“ s fanoušky, prostě to bylo něco úžasného. I když mi přes cestu i koncert díky zánětu ledvin nebylo tak úplně dobře, prostě se to najednou odplavilo a já pařila jako snad nikdy v životě :)

Zazněla spousta písniček, od nového alba Human, které je naživo ještě poslouchatelnější, přes ty z Transitu a Life Starts Now (tady spíš ty živější) až přes smutnější a klidnější srdcovky z One-X a debutového TDG. A i když taková Never too late nebyla tolik depresivní, jako by zřejmě byla s Adamem, ale zato chvílemi s pořádnou dávkou energického vzdoru, stejně mě rozplakala... a moje milovaná Riot na konci Mattovi vysloveně sedla. 

Nemůžu nezmínit i Neila Sandersona, bubeníka, kterému tímto skládám neuvěřitelnou poklonu – to, co předvedl, bylo úplně neskutečné na pohled i na poslech. Skvělá byla samozřejmě celá skupina, ale sólo na bicí byl naprostý, totální a úplný nářez :)) 

A ještě perlička na závěr – můj muž, který TDG neposlouchá (max. občas se mnou, když si něco pustím k práci) a nezná a poměrně se vyděsil, když viděl jejich fotku, konstatoval, mimo jiné, následující:
„Tyvole, já to znám!“ (myslím, že u I Hate Everything About You), „Ten bubeník je sakra dobrej“ a po koncertě „Mně se to fakt líbilo“

Takže myslím, že s čistým svědomím můžu prohlásit – strhující po všech stránkách, a to nejen pro fanoušky! (A příště jdu zase.)

6 komentářů:

  1. Teda Amie, to musela být paráda. do MDB chodím jen na činohru a druhý měsíc marně sháním lístek na nějakou komedii. Mají beznadějně vyprodáno :-( Muzikál jsem tam ještě nezkoušela, ale popisuješ to tak hezky, že bych tam i šla

    Jsi krasna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lístky do MdB jsou peklo poslední dobou, vždycky jsem jak ďas číhala patnáctého na půlnoc a potom stejně nic slušného nešlo sehnat – část jde do (před)prodeje na hromadné objednávky a zájezdy, takový ten "střed", něco mají vybrané lidé s předplatným a zbytek mizí snad po vteřinách. Teď to změnili na osmou ráno, což je ještě horší :D

      Na nějakou z komedií se chystám taky, ale zatím jsem v programu nevychytala takovou, co by se mi časově hodila a byly na ni lístky :/ Z muzikálů můžu krom tohoto ještě srdečně doporučit Flashdance, Chicago, a taky Kočky, pokud by ses přenesla přes to, že poslední jmenovaný nemá víceméně žádný děj, ale písničky a kostýmy nádherné :)

      Momentálně plánuju v létě Biskupský dvůr, buď My Fair Lady, nebo Karlštejn, teď ještě ukecat někoho, kdo by šel se mnou :) :D

      Vymazat
  2. já taky musím pořád něco dělat a jak se začnu nudit upadám do stavu depresí...máš na to nějaký recept kromě neustálého létání po akcích? :D :))
    www.plesatazpevacka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, že nemám :( Mít nějaký, tak mi moje peněženka poděkuje :D Jo, ještě chodím plavat a nakupovat bytový doplňky.

      Vymazat
  3. Fantastic blog! :) I follow you :)

    http://itsmetijana.blogspot.rs/

    OdpovědětVymazat
  4. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Výměna kdekoli - Váš čas je drahý. Obchodujte na počítači, mobilu a tabletu

    Otevřené obchody na eToro - 227,651,647

    OdpovědětVymazat