11. 7. 2015

Pohádka o blogeríně alias úpadek blogosféry...

Na tento - poslední přednastavený - článek jsem pořád nemohla přijít. Přemýšlela jsem, jak to udělat, abych ho stihla napsat, nafotit (takže žádné kilometrové rozpravy, co na vás taky chystám! :D), abych měla o čem psát, abych měla (v případě recenze) produkt důkladně vyzkoušený... no, a ono pořád nic. A pak jsem si vzpomněla na práci, kterou jsou odevzdávala do školy. 

Šlo de facto o tvorbu obsahu vlastního "časopisu", kdy jsem musela dodržet jistý formát, rozsah a hned několik článků na jedno určité téma. Já nemusela dlouho přemýšlet. Mým tématem se stalo blogování, konkrétně jsem psala o (příčinné :D) souvislosti blogu a marketingu. 

A v jednom z článků, měl to být snad komentář, ale jistá si nejsem, jsem dala průchod svému rozrušení, co se týče nově vznikajících, a často bohužel nekvalitních (čímž nechci říct, že můj blog je něco extra, ale aspoň se snažím dát si záležet) blogů a taky jevu zvaného úpadek blogosféry, který se skloňoval snad v každé bloggerské komunitě.

Já svůj názor chci vyjádřit snad už od roku 2007, kdy jsem si založila svůj úplně první blog, nicméně jsem se k tomu očividně dostala až teď a tady na Katastrofě. Snad vás aspoň pobavím! :)

Je to nadsázka. Spousta nadsázky, hodně sebeironie, pár obecných blogochyb a pokus o to, být vtipná - tak to hlavně neberte úplně vážně! :)



Blogováním do pekel. Snadno a rychle.

Úpadek blogosféry“ je pojem, který se skloňuje snad ve všech pádech i číslech. Jenže nikdo už se neodvážil vysvětlit, jak taková padlá bloggerka vypadá. Dají se posbírat pouze střípky z různých kritických článků. Postava, kterou jsem z těch střípků vytvořila já, je bezpochyby zajímavou „osobností“. Budeme jí říkat třeba blogerína.

Blogerína neumí psát. Zásadně.
Napíše tři věty, dohodí k tomu dvě fotky, z toho jednu staženou a druhou rozmazanou, a říká tomu článek. Nejlépe to vydává i za umělecké dílo.

Blogerína píše pouze dvojjazyčně.
Protože co kdyby se stala tak slavnou, že ji budou číst celé Junajtit stejts. Ty méně zdatné překládají celé články, zdatnější už se naučily, že světovost dělá půlka věty česká a půlka anglická. Just like this, koukáš, čtenářko!

Blogerína spolupracuje. A ráda.
„Děkuji za poskytnutí PR produktu osmdesáti kosmetickým firmám, dvěma kuchařům, módnímu řetězci, knižnímu nakladatelství, síti obchodů Tesco, pěti asijským e-shopům, KFC a elektru z vedlejší ulice.“

Horší odrůdou tohoto zjevu je blogerína, která ještě každou spolupráci vychvaluje. Už z principu. Protože co kdyby s ní po jedné negativní recenzi už nikdo spolupracovat nechtěl…

Blogerína netuší, co znamená perex.
Protože dlouhé články, které patnácti fotkami a kilometrovým nadpisem zasekají prohlížeč, jsou prostě nejlepší!

A nakonec… blogerína rozumí všemu.
Ať už se jedná o makrobiotika, nukleární fyziku, termodynamiku v chemii, mobilní telefony, pojišťovnictví, kosmetiku, různé švy na oblečení, sazbu knih nebo malování obrazů, blogerína to ví, zná, a zvládne to na jedničku!


Blogosféra upadá, stejně jako upadají platy, důchody a morálka na celém světě. Je to pravděpodobně jen přirozený vývoj, kdy přežijí jen ti nejlepší. A každá bloggerka má na výběr, jestli zůstane bloggerkou, nebo se z ní stane blogerína.

14 komentářů:

  1. Perfektní článek! Část o spolupracích mě pobavila nejvíc! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, těší mě, že jsem pobavila :))

      Vymazat
  2. Super článek! Ještě bych doplnila, že blogerína spamuje snad všechny blogy a upozorňuje na sebe za každou cenu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z dob dávno minulých - "ahojky, spřátelíme?" či "ahoj, budeme SBénka?" :D Na to jsem úplně zapomněla, byla jsem na to děsně alergická! Díky za připomenutí :))

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Ale ten názor se mi líbí. Je fakt, že takhle to funguje úplně všude - co kupujeme, to k nám dováží, co si necháme líbit od "vrchnosti", to si k nám dovolí...

      Vymazat
    2. Niekedy zasnem aku navstevnost a kolko citatelov maju blogy s absolutne prazdnym obsahom a reklamou, ktoru sa uz ani nesnazia zakryt. A naopak blogy, ktore mi nieco daju a su pre mna prinosom maju ovela nizsiu navstevnost a pocet citatelov.

      Vymazat
  4. Kdyby takové nikdo nečetl, tak neexisují. Ale jinak hezky napsáno. Když člověk blogosvět na chíli opustí a pak se vrátí, trochu to vyděsí. Říkala jsem si, jestli vůbec se záměrem vést "normální" blog s fotkami, recepty, povídáním a tak, mám vůbec nějakou šanci, že mě bude někdo číst. Ale když člověk hledá, najde spousta fajn blogů a "odpadem" se stresovat nemusí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na druhou stranu některé to blogerínovství umějí moc pěkně zamaskovat, to se jim musí nechat - už jsem se s pár takovými setkala, moc ráda jsem je četla, měla jsem za to, že píšou podle svého nejlepšího vědomí a svědomí... a pak jsem zjistila, jak jsou "světácké" a jak "upřímné" recenze u nich vlastně najdu. Já se pohybovala napříč nejrůznějšími blogosférami, vystřídala jsem hned 4 různé "okruhy" blogů a v každé se to "špatné" projeví trochu jinak - a v každé je alespoň jedna blogerína přehnaně populární, protože si čtenářstvo neupřímnosti buď nevšimne, nebo si je koupí. Naštěstí spousta bloggerek už vyrostla (od dob, co blogy v Česku teprve začínaly frčet - teď nemluvím jen o beauty sféře), z dětí jsou slečny, mladé ženy, co pobraly rozum a kolikrát i někde dříve zkušenosti, takže větší část se dá číst :)

      Vymazat
  5. Veľmi podarený článok :D Spolupráce a english speakerky sú najviac :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Ono se tomu chechtá, ale jak to pak někde vidíš... /mimo blogy cílené na české i zahraniční publikum, např. cestovatelky, umělkyně, au-pairky, food blogy, nebo i např. blondieverse, tam to zcela chápu a oceňuju tu práci s dvěma jazyky/.

      Vymazat
  6. just like this, koukáš co :D :D :D :D no lol :D :D :D :D to mě dostalo :D upřímně když jsem před lety začala chodit na anglickej gympl, tak jsem taky psala články v čj a aj, chtěla jsem si procvičovat překládání, ale dneska mě to nějak už nebere, nestojím o čtenáře ze zahraničí... :) jinak jako asi to sedí, ale já tyhle věci nějak neřeším, přece jen každý si dělá blog za nějakým účel a když je to baví a naplňuje, tak to je hlavní :) důležitější asi potom je jaké oblíbené blogy si najdeš ty jako čtenář, které ti dají to co, potřebuješ/hledáš :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem ráda, že jsem pobavila :))
      Ono pokud to má svůj důvod, buď cílení na zahraničí (což člověk s Miss sporty moc neudělá, ale u fashionistek, holek, co umí s líčením malá umělecká díla nebo u takové Kačky /pusavusa/ - ta píše česky, ale píše o spoustě produktů ze zahraničí, cestování, atd., takže třeba u ní bych pochopila i to světové zacílení), nebo i ten studijní účel. Většina to dělá pro tu rádobysvětáckost a tu nesnesu. Důležité je ale to, aby psaní blogu autorku bavilo a aby jí tak vyhovoval, přesně, jak píšeš. Pak je to asi jenom mojí povahou, já bych třeba nemohla být spokojená s přehnaně pozitivními recenzemi na všechno, ale pokud i ta neupřímná pozitivita naplňuje a bude to dělat s láskou (ne pro věci zdarma), čtenáře si najde. A čtenář si najde blog. Díky za komentář :)

      Vymazat
  7. Ahoj :) Tak toto sa mi veľmi zapáčilo :) V tomto máš úplnú pravdu :)
    Ja osobne síce tiež píšem niektoré recenzie na produkty, ktoré mi boli poskytnuté (prevažne knihy), no kozmetiku atď. si zväčša kupujem sama. Preklik na stránku dávam hlavne preto, aby moji čitatelia vedeli, odkiaľ som kupovala a nie preto, že by mi niečo poskytli.

    A čo sa týka fotiek, ja osobne z výletou (hlavne teraz) dávam množstvo fotiek - no vydarených a na takéto veci mám na spodku článku napísané FOTOGALÉRIA - pre tých, ktorý majú záujem si pozrieť viac a pre tých, ktorý nie? Mám článok s pár fotkami :)

    Mňa najviac hnevá, ak niekto bloguje IBA kvôli spoluprácam, čo sa mi zdá byť na hlavu. Blogovanie, aj keď je človek len recenzný bloger má človeka baviť a nemá to byť predbiehanie o spolupráce :-/

    GIVEAWAY

    OdpovědětVymazat