22. 5. 2015

Chemie - to nejhorší, co kosmetiku potkalo! ...nebo ne?

Ahoj! Ještě než se dostanu k samotnému článku, poměrně dost názorovému a rýpacímu, podělím se s vámi o jednu zákulisní perličku, no možná spíš tragédii. Bylo nebylo... objednala jsem si knížku, kterou mi doručovalo PPL (když už mám poštovné zdarma, tak ohrnu nos nad celou Českou poštou a zvolím nejdražší metodu přepravy), o dva dny později mi došla SMSka, že ji odpoledne, někdy po druhé hodině, budou doručovat.

Moje odpoledne tedy probíhalo takhle: přišla jsem domů po dvanácté, převlékla se, sepnula vlasy, napatlala na obličej kvalitní Fantomasáckou pleťovou masku a šla jsem se vrhnout do práce. To mi vydrželo tak deset minut, pak jsem si šla uvařit čaj a přitom jsem občas koukla z okna - a nenápadně se bavila pohledem na pána z PPL, který nevěděl, jak se dostat k domu (já bych mu i poradila, ale já na to sama taky nemůžu přijít, sousedi totiž dělají obsáhlou rekonstrukci). Ve chvíli, kdy jsem slívala vylouhovaný čaj se ozval zvonek, tak jsem šla otevřít...

...aniž bych si uvědomila, že tu pleťovou masku jsem si nestihla umýt, takže jdu s šedým obličejem. A pak si stěžuju, že na mě lidi často koukají jako na idiota. 

Zpět k tématu, které jsem nakousla v nadpise. Poslední dobou jsem se docela dost setkala s donebevynášením všeho bio, eko, fair a obecně přírodního - zejména v oblasti kosmetiky (a jídla). Ruku v ruce s tím šlo i zatracování chemie jako zla a ošklivé vědy, která může za všechny světové problémy. Abych byla upřímná, tohle celé mi přijde jako naprostý - a poměrně zpopularizovaný - nesmysl. Proč? Varování, budeme slovíčkařit. 

Mezi "přírodou" a "chemií" je tak tenká hranice, že ji blogerky, ženy a dokonce i kosmetické společnosti často překračují a tím se jinak rozumný článek (slogan, rada...) změní v obrovskou snůšku nesmyslů. To, že má něco chemický název a vypadá to jedovatě, neznamená, že nejde o extrakt z kytičky nebo ovoce, který vědci jen určitým slovem pojmenovali. (Hexyl cinnamal může být aldehyd kyseliny skořicové upravený někde v laboratoři, nebo taky výtažek z heřmánku. Sloučenina stejná, jen různé způsoby získávání. 1-methyl-4-prop-1-en-2-yl-cyklohexen, známý též jako Limonen, pochází z kůry citrusů.) Ona vlastně každá druhá věc, kterou jsem kdy ve středoškolské chemii zahlédla, byla doplněna větou "v přírodě se nachází v...", případně "vyrábí se smícháním extraktu z... (téhle kytky a téhle kytky)".

Pokud bychom bazírovali třeba právě na těch chemických úpravách... čeho myslíte, že se dopouštíte když vaříte oběd nebo třeba mícháte dva make-upy? V našem každodenním životě je, ať se vám to líbí nebo ne, obrovské množství chemických (fyzikálně-chemických) procesů, kterými projde i sebepřírodnější nebo domácí kosmetika

(Ne každý přírodní produkt je také zárukou kvality a toho, že nám bude vyhovovat; naopak ne každý konzervant nás zabije a ne každá laboratorní úprava udělá z kosmetiky škodlivý koktejl. Na něčí vlasy pomohou jen tolik nenáviděné silikony, na jiných majitelka se skvělými výsledky pravidelně praktikuje octové kvašení [což je, mimochodem, taky chemická reakce]. Nenechte se zblbnout trendy, používejte jen to, co vám doopravdy vyhovuje! To jen tak na okraj.)

Chápu, že je teď velkým trendem být eko žena, navracet se k přírodě a chemii poplivat, co to jen půjde. S první částí nemám problém. Já nechci a nebudu nikoho nutit ani do používání šamponů s patnácti druhy silikonů, ani do výroby vlastních ze sody a octa. Já chci jen nazývat věci pravými jmény. 

Šampon bez silikonů je šampon bez silikonů, ne přírodní šampon. Jablečný ocet na hlavě je jablečný ocet na hlavě, ne metoda, která přišla z přírody bez zásahu člověka (ano, ovoce kvasí i samo, ale ten jablečný ocet v lahvi se do té lahve sám nestočil). Minerail oil, paraffinum, petrolatum nebo propylene glycol je ropný derivát, který sice není to nejlepší, co se dá na pleť napatlat, ale ropa je tu daleko déle než my (podle logiky některých šílenkyň by pak měla být i přírodnější než my :). 

Pokud chcete plivat jed na chemii, myjte se čistou, studenou vodou z nejbližší řeky, která není přečištěná čističkou, a pak můžete říct, že jste se v otázkách hygieny chemii vyhnuly. Všechno ostatní je produkt chemie. Proti označení přírodní kosmetika nic nemám, pokud není doplněno tím "bezchemická" a pokud ji opravdu tvoří pouze a jenom extrakty z rostlin, příp. živočišných produktů. Bio kosmetika je ještě jasnější: je to podobné jako se zeleninou, přísady jsou pěstovány bez pesticidů, zvířata v lidských podmínkách, atd. atd., všichni to známe, potom máme i veganskou kosmetiku, domácí kosmetiku.... Pokud ale máte šampon bez silikonů nebo SLS, je to pořád jen šampon bez silikonů a SLS. A bez chemie bychom nepřežili.

(A ano, to, že se zaměňují spojení "přírodní kosmetika", "kosmetika bez jedné konkrétní látky" a "kosmetika bez chemie" je opravdu všechno, co mi vadí. Sama nevím proč, chemii jsem nesnášela.) 

P.S. Ještě bych se stručně vyjádřila k otázce ekologie a životního prostředí. Ano, kosmetika je neekologická, zlo, hrozná a vůbec, ale myslím, že už jsme dávno za dobou, kdy se dělaly olovnaté pudry. Máme možnost volby ohledně zdrojů surovin, látek, které chceme na obličeji a značek, které koupíme. Můžeme koupí podpořit malou společnost, zemědělce nebo FairTrade. Můžeme pečlivě třídit plastové obaly nebo dát najevo názor, pokud nesouhlasíme s metodami nějaké výrobny (viz H&M a bloggeři v Kambodži). To jsou všechno efektivní metody. Co je ale metoda naprosto neefektivní je kázat vodu a pít víno, tedy mít doma obrovskou kosmetickou sbírku a mluvit o tom, že by celý svět měl přestat používat kosmetiku. Začít musíte u sebe a takhle radikální změny už se dneska nenosí. 

14 komentářů:

  1. :-D To je důvod proč já během doby kdy mám na obličeji pleťovou masku neopouštím soukromí koupelny:-D
    Mě přijde strašně velký trend zkoumat složení kosmetiky, jak moc je tam toho umělého/chemického/špatného..ale chemie je v podstatě všude kolem nás, přijde mi o ničem řešit chemii v tělovém krému, když stejné nebo ještě větší množství škodlivých látek do sebe člověk dostane třeba jídlem..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky po tomhle zážitku přemýšlím, že si masku napatlám na obličej vždycky leda tak ve chvíli, kdy půjdu uklízet koupelnu :D
      Právě... já třeba ráda podotknu, že je šampon bez silikonů, což může někoho zajímat, že produkt obsahuje ropný derivát nebo třeba oříškové máslo (pro alergiky a citlivé), taky ráda vychválím dvacet druhů super olejů v odličovacím mléku, ale kdybych se měla pozastavovat nad každým ztužovačem, konzervační látkou, zvýrazňovačem aromatu, atd. atd., nemůžu na sebe napatlat vůbec nic, natož nic doporučit, o jídle nemluvím. To už radši zkoumám, kolik je cukru v jídle, jak často chodím centrem města, nebo jestli mám doma prašno. To stejné Ečka v jídle - mám naučený ty tři, který obsahují lepek, potom si pamatuju nějaká dvě tady zakázaná, ale abych to hrotila dál mě ani nenapadne. Když má šunka 95 % masa a pět Eček, koupím ji radši než šunku s 50 % a jedním Ečkem. Spíš než "co se může vstřebat přes pokožku, panebože, tam je konzervant" (on se vstřebává, ale v porovnání s jídlem nebo dýcháním je to zanedbatelné) by se člověk měl zajímat o témata typu "co je karcinogenní a co alergenní" (mnohem smysluplnější dělení, než chemické x přírodní), "co jím", "odkud pochází moje jídlo", "mám vyváženou stravu". Díky za komentář, otevřel mi oči v tom, že jsem to mohla v článku srovnat s jídlem! :)

      Vymazat
  2. Složení kosmetiky nezkoumám a obecně mi více vyhovují oficiálně chemické výrobky, než ty údajně přírodní. Jediné, co zkoumám, jsou silikony v šamponech. Ale ne proto, že by to bylo módní nebo tak, ale proto, že mi po silikonech prokazatelně plihnou vlasy :)
    My Make-up Store

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S těmi silikony to znám a můžu jen souhlasit, mně se zase mastily :) A když člověku nevyhovuje jedna dvě látky, které jsou běžně obsažené v nějaké kosmetice, tak je to úplně pochopitelné, že shání výrobky bez nich. Stejně tak alergici, nebo třeba lidé s dermatologickými problémy. Co ještě chápu je určitý životní styl (veganské výrobky, i tu BIO kosmetiku). Ale zbytečně šílet po přírodních výrobcích a shánět je málem až na Měsíci, a to všechno jenom proto, že jsou teď "hrozně cool" a chemie je "hroznej hnus", pro to nemám jiný výraz než pozérství :) Propadají tomu hlavně mladé slečny, nepřekvapivě...

      Vymazat
  3. Úžasnej článek. Přesně jsi vystihla tu šaškárnu, která se kolem toho točí. Je pravda, že složení trošku zkoumám, ale to spíš proto, že zkouším co mi na pleti/vlasech dělá tu neplechu a co naopak prospívá. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! :) Zkoumání je v pohodě, v pohodě je se i něčemu vyhýbat, ale dělat z toho aféru a šířit hysterii mi přijde šílený :)

      Vymazat
  4. Dnes je to hodně o tom slovíčkaření. Tím, že v zákoně nikde není definované co lze označit za přírodní, se za přírodní označuje kdeco. Každý si může vybrat, co si na sebe bude mazat. složení si čtu, vyhýbám se parabenům, protože je mi nepříjemné pomyšlení že mám na sobě něco z ropy. Na 100% to ale nedodržuju.
    Hezký článek na zamyšlení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, stačí půl procenta nějakého aromatu a už to může být přírodní. I proto mi to dělení na příroda x chemie přijde nesmyslné.
      Děkuji :)

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. Jojo, zpětně se taky směju, ale v tu chvíli mi moc vtipná nepřišla :D

      Vymazat
  6. Fakt si isla s maskou? :DD to si neviem predstavit :)

    Co sa tyka tej kozmetiky ja to uprimne neriesim, zaoberam sa tym, ktory produkt mi sadne a ktory nie nez to ake ma zlozenie :)

    Pozyvam na giveaway o kozmeticky balicek, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2015/05/giveaway.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, ano, šla :D Pán z PPL si to, soudě dle jeho výrazu, taky předtím neuměl ani představit :D

      To je asi nejlepší přístup, člověk se aspoň nestresuje :)

      Vymazat
  7. No prave mineralni oleje jsou pry vhodne pro suchou plet, pro ty, co mluvi nemecky:
    http://www.magi-mania.de/okklusion/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu věřím, on je u všeho nějaký důvod, proč se do kosmetiky právě ta věc dává, ale pořád je to derivát ropy a lidem s citlivější nebo alergickou pletí může docela zavařit :)

      Článek nepřelouskám, jdu si smazat němčinu z životopisu :D :D

      Vymazat